DE LA SOCIETAT CAPITALISTA A LA
SOCIETAT FRATERNAL.
En el cas que avui ens ocupa
començarem la reflexió analitzant el que s'acostuma a esdevenir dins de l'individu
per passar després a extrapolar-ho amb una visió més de caire social.
Així doncs per començar crec que
no estaria de més contemplar el mecanisme del dolor i els seus efectes des de
la perspectiva clínica per poder entendre que tot ésser humà, tot individu
parteix d'una determinada base amb les seves particulars característiques,
algunes formatejades a nivell d'ADN, d'altres tenyides per matisos socio-culturals,
etc. El cas és que al damunt d'aquesta nostra personal base tot sovint s'hi
esclafa algun fet sacsejador i que esquerda el nostre material
cognitiu-emocional -també, per suposat, energètic- i s'esdevé la ruptura, el
trencament interior, el que els clínics anomenem trauma. Aleshores en funció
del gruix basal aquesta clivella serà més o menys profunda.
Resulta important entendre que
pel general són fonamentals els primers temps que segueixen a un trauma, vull
dir que si, per un motiu o un altra, la persona no n'és prou conscient o no vol
o no pot afrontar-ho, si els mecanismes autorreguladors fracassen aleshores amb
el temps aquella por i dolor inicials podran anar estenent la infecció a
d'altres àrees, tot generalitzant el virus que es va inocular en aquell moment
en que va esdevenir el fet traumàtic.
Podríem dir doncs que aquesta és
la base des de la que es pot partir en el que fa referència al ser humà i quan
aquella sacsejada emocional no està sanada pot obrir la porta als seus efectes
secundaris: amnèsies, angoixes, depressions...
Algú es pot preguntar si el que
fins ara he comentat té alguna cosa a veure amb el títol que avui proposo...
doncs penso que sí...ara tractaré de parlar d'aquesta societat capitalista com
si es tractés d'un pacient qualsevol que truca a la consulta...
La societat del capital ha
prioritzat els aspectes econòmics a qualsevol preu. Però per què això? Pensem.
Què és el que ens condueix a
una determinada tendència?. Probablement alguna cosa ens ha marcat abans i ha fet que escollíssim condicionats en base a les nostres temences inconscients.
una determinada tendència?. Probablement alguna cosa ens ha marcat abans i ha fet que escollíssim condicionats en base a les nostres temences inconscients.
De fet quan la societat del
capital se'ns presenta ja ens dona una pista. Només cal que ens fixem en el seu
cognom, en els seus orígens "del capital". Escorcollem en la seva
història familiar i veiem que el mot "capital" com a substantiu fa
referència al diners, a la riquesa mentre que com adjectiu es lliga el seu
significat atorgant el matís de principal, cabdal, fonamental... i així sense
gairebé adonar-nos, algú diria que s'aprèn a decretar metafísicament en un
mateix mot dos significats que es podrien resumir com la cabdal importància dels
diners -el capital (sust.) es decreta capital (adj.)-. Quasi res!
La nostra pacient, la societat
capitalista, se'ns exclama. No sap què li està passant. No ho entén i reconeix
que alguna cosa se li ha escapat, que està sortint de mare... que els projectes
que va efectuar s'engrunen com els terrossos de sucre esquitxats pel líquid
element.
Trobem adequat preguntar-li en la
seva història vital què passava abans de que se l'anomenés "del
capital" i per un moment podem captar un deix de paüra en el seu esguard.
Esbrinem i ens parla dels malentesos, de les baralles, de les disputes... del
dolor de la guerra. Ens confessa que ja porta una certa influència dels seus
avantpassats i ens comenta que en els
darrers 5.000 anys d'història, la humanitat només ha estat 900 anys en pau.
Quan li preguntem què li fa
sentir el fet de la guerra ens diu que el panorama que aquesta deixa és desolador;
que ella, com a societat, ho ha viscut però que en el passat ja s'havia viscut
moltes més vegades. S'esfereeix i s'adona de que tot el seguit de guerres l'han
portat en aquest punt i gosa insinuar-nos que potser ella també té trauma.
Li deixem explicar i ens
manifesta tenir por a més guerres i per això només pensa en defensar-se i en
invertir en armes... Això em porta per uns moments a pensar en com es pot
defensar la pau amb guerres, com es poden atorgar premis nobel de la pau, fent
la guerra per mantenir la pau...
Segueix comentant-nos que la
misèria, la gana i la manca de recursos són tan doloroses que per això es va
prometre no tornar a passar fam, talment com l'heroïna d' "Allò que el
vent s'endugué". Li fem entendre que en front d'una por no actuem en estat
de centrament si no que seguim un camí de retruc, condicionat per aquesta por -en
aquest cas a la misèria- i que una vida enfocada evitant una determinada por
ens hi acaba abocant per que tot i tractar d'evitar-la, la tenim constantment
en la ment.
Li expliquem amb molta cura que
té trauma i que aquesta infecció ja fa força temps que bull. Li donem a
entendre que ha de sanar els seus pensaments i emocions, tant els propis com
els que li han vingut derivats d'etapes anteriors a la seva pròpia existència.
Terapèuticament li comentem que
quan el dolor hagi estat sanat podrà contemplar la vida amb un altra manera de
fer; serà la seva pròpia visió i no pas l'heretada. Fa broma i diu que a veure
si encara s'haurà de canviar el cognom. Somriem. "Societat fraternal"...
estaria prou bé... Els petits gestos ens menen cap a les grans gestes!.
La intencionalitat d'aquest article no ha estat altra que portar-nos a un
procés de reflexió per poder millorar la nostres condicions de vida i les dels
nostres germans i germanes. Crec que resulta important sentir el batec de la
vibració cap a determinades formes de pensar... si en llegir aquestes paraules
l'has pogut copsar et pregaria que no deixis que aquesta vibració s'extingeixi.
Per sanar amb intencionalitat, cal entendre i si nosaltres -gairebé com a
microorganismes de Gaia- sabem entendre, podem sanar-nos i sanar.
2 comentaris:
La societat fraternal, com a expressió d'aquesta sanació que tan bé expresses, serà també el resultat d'un canvi qualitatiu en la consciència d'una majoria de ciutadans que s’adonarà que el capitalisme és un sistema voraç, depredador de persones i de recursos naturals, basat en l’ambició sense límit, font permanent d’injustícies i de guerres. La justícia econòmica per contra és una expressió de l’amor pràctic, i l’incipient “economia del bé comú” n’és un bon exemple.
En aquest enllaç està la mar de ben explicat:
http://www.tv3.cat/videos/4039250
gràcies per la teva aportació Josep M.
Publica un comentari a l'entrada