La procrastinació podria ser definida com la tendència
que certes persones presenten en anar postergant determinades coses que els
caldria fer. Hi ha qui té la tendència a demorar aspectes de la seva vida i
aquest fet, a simple vista, podria ser interpretat com mandra però al mateix
temps també hi ha qui entén que sota d'aquesta síndrome hi rau un excés d'autoexigència
o de perfeccionisme en el sentit de que creure's que avui no estic prou
preparat per a fer tal cosa i potser demà ho podré fer molt millor. De fet, una
certa autoexigència podria estar bé però quan l'individu posposa una fita un cop,
un altra i un altra aleshores ja podríem començar a pensar que presenta un
problema.
Cal dir que avui dia aquest tema apareix més complicat
donat que el món virtual ofereix un seguit de possibilitats informatives,
formatives i deformatives que abans no es tenien i és ara quan determinades
persones comenten que no acaben d'entendre què els passa ja que noten que les
hores s'evaporen i no tenen temps per fer
el que creuen que haurien de fer. Quan els preguntes què ha fet mentre demorava allò que per a ell teòricament tenia la màxima prioritat, s'obre un ventall de possibilitats alternatives, d'inversió en hores reconegudes pel procrastinador com perdudes o robades a través del navegar per la xarxa sense brúixola, visitar/investigar/xafardejar facebooks i vides o, entre d'altres, senzillament quedar-se estontolat empassant-se de cop quatre capítols de la segona temporada de la darrera sèrie que l'ha captivat.
el que creuen que haurien de fer. Quan els preguntes què ha fet mentre demorava allò que per a ell teòricament tenia la màxima prioritat, s'obre un ventall de possibilitats alternatives, d'inversió en hores reconegudes pel procrastinador com perdudes o robades a través del navegar per la xarxa sense brúixola, visitar/investigar/xafardejar facebooks i vides o, entre d'altres, senzillament quedar-se estontolat empassant-se de cop quatre capítols de la segona temporada de la darrera sèrie que l'ha captivat.
Es clar, de fet resulta bàsic que la persona admeti
que li passa tot això ja que moltes vegades el mateix engolir procrastinador la porta a no voler adonar-se
d'allà on està ficada. El cas és que mentre està en aquesta tessitura, els
objectius marcat -estudis, feina...- brillen per la seva absència i tard o d'hora li
repercutirà en els resultats.
Quan reflexiono en aquest tema em pregunto si als
poders fàctics els interessa que les voluntats de les persones apareguin
reduïdes, segrestades, encallades... Es clar, la pèrdua d'energia que comporta
la procrastinació és enorme i encara més donat que el sentiment de malestar que
es pot viure a posteriori va minvant l'autoconfiança i el poder personal.
Resulta doncs que ja no en teníem prou amb la procrastinació per se que ara amb el mal ús de la xarxa
encara es complica més l'assumpte.
I la procrastinació segueix i fa presoneres a les
ments, als cors i a les mans que tant podrien mobilitzar a la nostra societat.
Una llàstima.
I arribats en aquest punt us podeu preguntar quin
paper hi juga aquí la flor del samurai. Simbòlic, és clar però crec que summament
interessant.
Es diu que la flor del samurai és sakura, la flor del
cirerer.
I aquesta flor es caracteritza per ser enormement bella i efímera. Ella
llueix la seva màxima esplendor i no té mai temps de malmenar-se ja que és tan
sensible que el mateix vent li arranca els pètals en plena vida, en la seva plenitud.
Per aquest motiu, el samurai la pren com a estendard i forma part de la
filosofia samurai pel que representa d'estar en el moment present, amb la
màxima presència i esplendor personal; per aquest motiu, el samurai no
procrastinava ja que no volia envellir pansint-se a l'ombra de l'acció.
Si ve el concepte de samurai acostuma a portar implícita
la visió sagnant, jo avui voldria decantar-me a l'altra banda i, tot deixant la
violència apart, m'agradaria ressaltar paràmetres ben importants que rauen sota
el codi ètic d'aquests sers.
Es diu que el samurai/l'anti-procrastinador per
excel·lència presentava els següents valors: coratge, respecte, benevolència,
honor, honestedat, lleialtat... i ens podriem preguntar, on rauen avui dia
aquests valors en la nostra societat?.
Es clar que potser abans de fer-nos aquesta pregunta,
en caldria una altra. On rauen avui dia aquests valors dins meu?
El següent pas podria ser passar-nos l'escàner i valorar
de zero a deu cadascuns dels paràmetres ètics esmentats. Estic completament
segura que quan les persones treuen bons resultats en l'escanejada ètica, no
procastinen donat que esdevenen sers lliures, autònoms, segurs, sensibles i coratjosos.
Estem doncs parlant de sers amb un potencial
exponencial a l'estil de llavors prestes
socialment a germinar, cosa que potser no ens aniria gens malament per
reconstruir aquest nostra societat plena de càries i empastaments.
Així les coses, tal com anàvem dient... com va de
salut el teu samurai interior?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada