Tractant
de resultar respectuosa per a qui tingui una lectura tradicional del concepte
de Nadal majorment establert en la nostra societat, avui voldria efectuar algun
altra tipus de lectura del fet que envolta el naixement de l'infantó a
l'establia.
Penso
que la tríada de personatges que esdevé en el naixement de la Nit de Nadal pot
resultar ben significativa ja no tant des de la tradicional perspectiva
religiosa a la que estem acostumats si no tractant d'analitzar l'entrellat des
de la visió del món espiritual i del món simbòlic dels arquetips.
El
naixement de l'infant Jesús pot d'alguna forma ajudar a cadascun de nosaltres
si sabem i volem fer-ne una lectura profunda tot guaitant més enllà dels
clàssics paràmetres establerts. I és que el natalici del nen Jesús pot
facilitar-nos la valoració del nostre moment vital tant si la figura que avui
llegeix aquestes ratlles professa la religió catòlica com si pertany a algun
altra tipus de fe o fins i tot també pot resultar oportuna per aquell qui es
consideri agnòstic. Vull dir que el concepte de la "Sagrada Família"
pot resultar-nos interessant de desgranar a cadascú de nosaltres.
Cada
any, a la nit de Nadal se'ns ofereix simbòlicament la possibilitat d'analitzar
la base de la nostra estructura vital. Tots d'alguna manera portem implícita la
tríada pare-mare-fill@.
Anem
doncs a reflexionar al voltant de cadascuna de les parts implicades.
La
mare. La figura arquetípica de la mare apareix pel general vinculada amb els
aspectes nodridors cap al nadó tant des de la perspectiva biològica com emocional
i algú podria dir que fins i tot espiritual. Es aquesta mare la que, en teoria,
ens vincula amb el món i en funció d'aquest primer lligam,
en funció de la naturalesa d'aquest primer vincle, obtindrem un tipus de visió de la vida o un altra. L''arquetip de la mare per excel·lència acostuma a entendre's des de la visió de l'amor incondicional. Així doncs podem entendre que l'infant que ha estat convenientment nodrit amb aquest meravellós component tindrà d'entrada una visió de la vida plaent, amorosa i confiada. Per descomptat que quan el vincle amb la mare resulta desorganitzat, aleshores la criatura pot viure el món ressonant amb aquell primer clixé amb el que va quedar d'alguna forma també formatejat.
en funció de la naturalesa d'aquest primer vincle, obtindrem un tipus de visió de la vida o un altra. L''arquetip de la mare per excel·lència acostuma a entendre's des de la visió de l'amor incondicional. Així doncs podem entendre que l'infant que ha estat convenientment nodrit amb aquest meravellós component tindrà d'entrada una visió de la vida plaent, amorosa i confiada. Per descomptat que quan el vincle amb la mare resulta desorganitzat, aleshores la criatura pot viure el món ressonant amb aquell primer clixé amb el que va quedar d'alguna forma també formatejat.
El
pare. L'arquetip del pare ens representa pel general més l'acció. Si ve l'arquetip
matern ens vincula amb allò que, en essència som, l'arquetip del pare ens
condueix més cap allò més adquirit en funció del que ha de ser, apropant-se més
al món normatiu.
L'arquetip
patern ve més lligat amb l'acció-reacció i si aquest pare no resulta tot lo
amorós que es desitjaria, llavors ens podem trobar en uns tessitura en la que
preval més el poder que no pas l'autoritat.
I així
com aquell qui no vol la cosa, si prenem el tàndem Maria-Josep
veurem que l'especial unió dels dos arquetips existents en cadascuna de les
nostres vides d'alguna manera ens marca, ens condiciona i si sabem analitzar-ho
aquest procés ens pot portar a entendre una micona més les respectives
dinàmiques de la nostra família interna.
El fill
o filla. L'arquetip de l'Infant, de la criatura ens pot conduir a reflexionar
en relació a la puresa amb la que apareixen els nadons quan naixem. Algú podria
dir que quan el ser humà neix, apareix d'alguna manera despullat com en el
pessebre i que aquesta manca de vestimenta es podria entendre com la més neta
innocència de l'ànima que acaba d'encarnar. A títol personal podria estar bé
reflexionar en quin grau i a partir de quins paràmetres vitals ha resultat
malmenada aquella original netedat interior que presentàvem en néixer.
M'agradaria
també analitzar simbòlicament el fet de la recerca d'un lloc on poder
establir-se, on poder acampar per donar a llum tal com s'explica. Josep i Maria
es podrien arribar a contemplar com persones que no tenen on viure, com uns
sense-sostre i en acceptar aquelles condicions humils de l'establia podríem
entendre que se'ns parla d'alguna cosa que potser ara en el moment actual
econòmic i social es pot percebre millor... el fet de poder entendre que les
necessitats creades no són res més que això, que necessitats supèrflues que tot
tractant d'envoltar-nos la vida d'un vaporós tul de glamour i d'aparences en el
fons no representen res més que una mena de xarxa ofegadora, de mosquitera asfixiant que
no ens deixa viure fluint, que ens coarta la llibertat interior.
No
hauria d'oblidar efectuar un breu recordatori en relació als elements que
envolten l'escena simbòlica de la nostra vida, del nostre naixement... el sanador
contacte amb els elements de la natura que en el pessebre ens venen
representats per la mula, el bou, la palla...
I des
de la vessant ja més metafísica em quedaria no tant en el concepte de
"reis" si no en l'oferiment del tres paràmetres, jo diria, alquímics...
Em refereixo a la potent vibració de la longitud d'onda del daurat de l'or, sense deixar
de banda les interessants propietats de l'encens i de la mirra.
Vaig a
encendre una vareta. Siau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada