En el silenci... sempre sorgeix
endinsat en el silenci..., però no pas dins de qualsevol silenci. Ens cal el
silenci escoltat.
Algunes vegades només hi ha de fons el soroll
de les gotes de pluja que van caient... silenci, pluja i daimon; d'altres cops,
davant del mar, amb una roca per seient, les onades ens hi porten... silenci, salabror
i daimon; també tot fent el cim amb la satisfacció d'aquell intens esforç... silenci,
immensitat i daimon; passejant pels bosquets tot admirant les violetes
silvestres... silenci, bellesa i daimon; entremig de les aquarel·les de la paleta
del pintor mentre es projecta en el llenç... silenci, creació i daimon; damunt
de l'arquet que fa vibrar el violoncel... silenci, notes i daimon.
Sempre resta allí, assegut
en el silenci, esperant que d'alguna forma regulem la nostra personal sintonia
per poder sentir-lo i més endavant, entenent una micona més, d'alguna manera cridar-lo,
cercar-lo i, així, poder escoltar-lo.
Un bon grapat de pensadors ha
parlat del Daimon. Se li han atorgat tot tipus de poders, tan positius com
malèfics; no obstant, el mot grec original "daemon" és neutral i no
presenta la connotació pejorativa que en d'altres moments o cultures se li
havia atorgat.
Savis de tots els temps
pertanyents a diferents civilitzacions han especulat en relació a la seva
existència, al voltant de la seva naturalesa; un d'ells, Sòcrates.
Tot i que abans de Sòcrates
ja s'especulava en relació al daimon cal dir que ell, a diferència d'altres
pensadors, l'ubica dins de cadascú entenent que
aquesta és la fórmula personal, íntima i també intransferible amb la que els individus podem entrar en contacte amb la divinitat.
aquesta és la fórmula personal, íntima i també intransferible amb la que els individus podem entrar en contacte amb la divinitat.
Sòcrates, tot seguint la
línia del "coneix-te a tu mateix" advoca en pro de la veritat, la
justícia i la bondat. No oblidem que una de les seves principals premisses es
basa en creure que cadascú en aquesta vida te una particular missió a
desenvolupar i donat que pensa fermament que aquesta força interior -el daimon-
està, d'entrada, encadenada per la raó ens proposa de tractar d'escoltar-la per
així fer-nos més lliures.
Semblaria doncs com si el
daimon socràtic, d'alguna manera tractés d'aconsellar i orientés en relació al
que se'ns escau i el que no.
Segons aquest pensador, ell
mateix es deixava assessorar per un daimon i el definia com una veu profètica
que es generava en el seu sí més intern. Un daimon que tot i que l'avisava quan
cometia errades, mai l'havia pressionat a comportar-se d'una determinada
manera.
Tot plegat pot resultar
d'alguna forma sorprenent ja que Sòcrates defensava amb tal convicció el seu
pensament de l'existència del personal daimon que quan bona part de la seva
societat va interpretar-ho com quelcom amenaçador pel fet de introduir noves
divinitats, va acabar sent jutjat i, finalment, condemnat.
Referint-nos al daimon del
que Sòcrates ens parla, algú a l'actualitat ho podria comparar amb al concepte
de "veu interior", consciència, intuïció... Si parléssim del
mindfulness podríem lligar-ho amb l'atenció
i la consciència plena que es tracta d'assolir un cop entrem en estat
meditatiu.
Si tinguéssim present el
pensament budista podríem referir-nos al profund estat de la naturalesa de la ment per bé que pel col·lectiu catòlic potser el
podríem relacionar amb l'àngel de la
guarda... En fi, diferents línies d'enfocament religiós amb el nucli de
l'espiritualitat que en el fons les porta a agermanar, a confluir un cop més.
En els nostres dies el
personal daimon podria ser també entès com el nostre Jo superior, com aquella
part nostra que, en néixer en el pla físic, ha quedat parcialment desconnectada
de la pròpia condició humana. Algú, ara mateix, podria pensar que el vel de
Isis no ens permet percebre'l fins al moment en que degut a certes circumstàncies
de la vida, una llavor madura i aleshores girem el cap tot enfocant l'esguard en un punt
en el que fins al moment no havíem fet cas i, de cop, ens adonem de que alguna cosa es
mou, allí, darrera els cortinatges, més enllà del teló d'aquest teatre que
anomenen vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada