Quan ens fixem en els
efectes que ens causen les vivències que al llarg de la vida anem filant i
teixint, podem fixar-nos en els matisos de les emocions que ens van i ens
venen; també podem percebre les onades cognitives que se'ns generen inflant-se
i magnificant-se per desprès anar baixant de to.
Resulta ben interessant
poder copsar els matisos d'aquests estats cognitius i d'aquests moments emocionals
i si tractéssim de cercar alguna similitud amb els sabors o gustos podríem
trobar moments amb sensacions dolces,
salades, amargues, picants, aspres...
El cas és que avui voldria
fixar-me en un gust que sembla ser-ho però que, en el fons, no és tal; més
aviat és un regust. Em refereixo al regust agre.
L'agror és un regust molt
potent. Tot i que, de vegades, es contempla com a sinònim d'àcid, entenc que no
és exactament el mateix donat que
contemplo el gust àcid com percebut de forma més superficial, ubicant-lo a l'àrea lateral-posterior papil·lar mentre que si m'entesto en ubicar l'origen de l'agror, aquest passa per un retorn i el situo en un nivell força més profund, més intern.
contemplo el gust àcid com percebut de forma més superficial, ubicant-lo a l'àrea lateral-posterior papil·lar mentre que si m'entesto en ubicar l'origen de l'agror, aquest passa per un retorn i el situo en un nivell força més profund, més intern.
Amarg i agre tampoc són
exactament el mateix. De nou, localitzem l'amarg en un punt d'entrada somàtica,
concretament la part posterior lingual. No és cert que l'agror, pel general,
vindria a ser sinònim de regurgitació?
Tan el gust àcid com l'amarg
pertanyen al reialme de la llengua mentre que quan parlem d'agror entenem que
aquesta sensació es més que un gust; passa a la categoria del regust, emergint
de les profunditats de l'aparell digestiu com el record d'allò mal paït.
Anem cap aquest punt.
Centrem-nos en les vivències esdevingudes però mal païdes.
Aquestes vivències ens poden
fer pensar en aliments que no es digereixen bé per diferents motius tal com un
mal estat de la menja o degut a un estat deficitari o intolerant del comensal.
Qui sap!. El cas és que aquests aliments mal digerits ens provoquen, entre
d'altres reaccions, efervescències estomacals que emergeixen com corrosius guèisers.
El cos, pel general, ens avisa
i ens dona un toc d'atenció en relació a que aquell aliment determinat i
específic per a cada comensal -ceba crua, pebrot, greixos, làctics...- no va
ser processat de forma adequada; va ser digerit incorrectament i ens retorna,
un cop i un altra, a l'esòfag, a la gola...
Si nosaltres no fem cas dels
avisos del cos, dels símptomes somàtics, a la llarga el nostre organisme pot
anar cronificant aquest estat disarmónic, arriscant-se a emmalaltir.
La constatació de que el cos
ja ens avisa fa rumiar i no poc. Aleshores si nosaltres, els teòricament
interessats en trobar-nos bé, no parem atenció i no ens adonem de quin és
l'aliment que se'ns entravessa i per què ho fa, seguim amb el mateix procedir i
tractem de mitigar les agrors amb medicacions que únicament i exclusiva només neutralitzen
els efectes. Tan poc que ens costaria prendre consciència i valorar què ens
està passant, què és el que ens afecta, per què ens afecta i quins aspectes de la
nostra vida està condicionant.Així doncs, de forma paral·lela,
tot sovint en el nostre món emocional, l'agror pren protagonisme. El cas és
que, de vegades, els interessats ni se n'adonen de que contemplen la vida de
forma agre, amargada, amb ressentiments.
En aquest cas, el ressentiment
i el regust serien parents, com cosins germans. Ens trobaríem amb persones que
no poden o no saben o no volen digerir una vivència que els ha dolgut i de
vegades per desconeixement o per d'altres motivacions, obvien o posposen l'afrontament
d'allò que els dol però que no poden deixar de tenir-ho endinsat en la ment i
en el cor. I gairebé sense adonar-se'n permeten que el ressentiment vagi
regalimant per totes les àrees de la seva vida, estenent-se, guanyant terreny
amb el pas del temps com una infecció mal curada, descontrolada i invasora.
Quan, a l' ara, algú presenta
ressentiment, hi ha una part seva cognitiva-emocional que es troba situada en
el moment en que va esdevenir el dolor, el sacseig. Pel general, amb aquest
ressentiment, l'individu es lamenta de la mala sort que té a la vida o de lo
malament que se'l tracta sense adonar-se que de tan pensar en el dolor, va
projectant aquest filtre cromàtic en la majoria d'aspectes de la seva vida. I,
naturalment, aquesta li respon en conseqüència.
Donat que resulta ben
possible que aquesta persona hagi encapsulat el fet que encara li fa mal, li aconsellarem
que afronti la problemàtica des de la perspectiva del desbloqueig amb consells
i eines terapèutiques adients; de forma complementària podríem parlar-li de les
flors de Bach per mobilitzar els aspectes que ens interessen. En aquest cas,
parlaríem de Willow, el desmai groc, vímet o vimetera (en llatí: Salix alba
L.subsp. vitellina).
De Willow, el dr. Bach ens aconsella: "Per a les persones que han patit adversitats
o infortunis, i els resulta difícil acceptar sense queixes o ressentiment, ja
que amb preferència jutgen la vida per l'èxit que els brinda. Senten que ells
no es mereixen una prova tan gran perquè és injusta, i això els converteix en
éssers amargats i ressentits. Sovint perden interès pel que fa a les coses de
la vida que abans gaudien, i es tornen apàtics i menys actius."
Pel que fa a Willow des de
la perspectiva de patró transpersonal, seguint a Ricard Orozco l'entendrem com
a patró de retenció/irritació/rigidesa i percebrem l'estat WIL com el fracàs de no
entendre els mecanismes de la vida.
Segons Orozco WIL està crònicament
irritat, culpabilitzant als altres.
Resulta ben interessant la
relació que pot presentar WIL amb l'aïllament donat que segons ell és protegeix
de la societat- també família i amics- que "sempre l'han perjudicat" però
en darrer terme aquest aïllament és degut a la gent del seu entorn que no es
troben a gust amb WIL i eludeixen la seva companyia, cosa que a WIL encara li
activa més l'agror i es percep com"una víctima del pervers destí".
Si ens fixem en els patrons
transpersonals i anem als aspectes físics veurem que WIL ens apareix relacionat
amb:
*Retenció -de líquids, de mucositats-
*Irritació sobretot en patologia crònica de pell: eccemes, psoriasi...
*Rigidesa: amb component inflamatori crònic -artrosi generalitzades, artritis...-.
En darrer terme voldria
apuntar el fet diferencial que distingeix Willow de Holly i que pot portar a
que de vegades se'ls confongui o no es discerneixi exactament quan convé l'una
o l'altra.
Quan el ressentiment que
sent l'individu es dirigeix més a persones concretes, es transforma el matís i
s'encamina al camp minat de l'odi, de la ira. En aquest cas ens endinsaríem en
Holly...
Ho deixarem per una altra
ocasió. Salut!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada