dilluns, 5 d’octubre del 2015

Un cop més, Als teus peus, Mestre

Als teus peus, Mestre…  (escrit el 7 d'abril de 2011)


Em vaig asseure als peus del mestre amb catorze o quinze anys. Sovint anava amb els pares d’Olot a Girona i un cop allí, a Girona aprofitava per anar a comprar aliments de caire vegetarià. Corrien els anys setanta i tants i per bé que Girona fos la capital de província no hi havia massa establiment d’aquest estil, per tant, pel general sempre m’acostava al Biocenter per adquirir tofus i tota mena d’aliments diguem lo alternatius que permetia aquell moment.

I va ser un d’aquells dies, rondant per la botiga, quan de cop la meva atenció va anar a parar a una de les lleixes del Biocenter. L’objecte que m’havia enlluernat era un petit llibretó; a la portada fosca d’un intens blau marí hi ressaltaven unes llargues mans durades en posició d’oració. Namasté , mestre. Namasté.
Així doncs, “Als peus del mestre” va ser el meu primer llibre significatiu, amb ell vaig conèixer i entendre quelcom que en aquells moments no sabia ni que existís. Va ser agafar el llibre i començar a llegir-lo i sentir com quelcom dins meu es sacsejava i, tot i ser joveneta, em feia sentir més viva, més plena i serena.
A “Los pies del maestro” Krishnamurti ens destaca quatre qualitats per poder caminar per la sendera: Discerniment, Carència de desitjos, Recta conducta i Amor.
S’entén el Discerniment com la qualitat que ens permet distingir lo real de lo il·lusori. Un cop efectuada aquesta distinció ens cal efectuar-ne una altra que és la que separa lo recte de lo erroni.
És ben interessant l’aclariment que fa referència al fet de que el cos i la persona son dues coses diferents i sovint, el que la persona vol no sempre coincideix amb allò que el cos desitja. Quan s’arriba a aquest punt penso que el que ens explica és molt adequat als adolescents donat que pel general en aquesta etapa evolutiva la mandra o diguem-ho finament, l’astènia acostuma a abduir a bona part dels adolescents actuals. En diu “Cuando hay un trabajo que debe ser hecho, el cuerpo físico pide reposo, salir de paseo, alimento o bebida; y el hombre que no tiene el conocimiento se dirá “Yo quiero hacer estas cosas y debo hacerlas”; pero el que sabe dice: “este que desea no soy yo y es preciso que espere”. És clar que resulta pràcticament imprescindible que si oferim aquest coneixement als nostres fills ens cal ser conseqüents en les nostres actituds.
Cal ressaltar que la primera edició en castellà del llibre de Krishnamurti  es va editar a l’any 1911  i ja curiosament ens alertà en relació al fet de calumniar i aconsella de no jutjar als altres ja que aquest poden tenir motius desconeguts per nosaltres que els portin a actuar en un o altra sentit –per a qui hagi llegit el llibre podríem dir que “Els quatre acords” va força en aquesta línia-.
La defensa dels drets humans i també dels drets dels nostres germans petits, els animalons es fa palesa quan Krishnamurti diu “Si ves tratar con crueldad un niño o un animal, es tu deber defenderlos”.
I el lliure albir surt a la llum quan comenta ”Los demás tienen pleno derecho a la libertad de pensamiento, de palabra y acción, mientras no intervengan en los asuntos de otro”.
I quan es refereix a la recta conducta cal dir que la basa en 6 pilars que són: el domini de la ment, el domini de l’acció, tolerància, alegria, finalitat única i confiança.
Pel que fa al domini de la ment destacaria “emplea diariamente el poder de tu pensamiento en propósitos benéficos y sé una fuerza a favor de la evolución”.
Mentre que fent referència al domini de l’acció ens comenta “si tu pensamiento es como debería ser, pocas dificultades tendrás al actuar. Más no olvides que para ser útil a la humanidad, el pensamiento debe traducirse en obras”.
I arriba al summum de la tolerància dient-nos “considera a todos los seres con bondad, con dulzura y con tolerancia; pero a todos igualmente, sean budistas o hindúes, jainos o judíos, cristianos o mahometanos”.
Dins la finalitat única ens fa reflexionar quan aconsella “piensa en como harías un trabajo si supieras que el Maestro habría de venir a examinarlo: justamente así debes hacer cualquier labor”.
I referent a la confiança...”debes tener confianza en ti mismo. ¿Dices que te conoces demasiado bien? Si así lo sientes, de hecho no te conoces; te es conoci
da solamente la débil càscara externa, que con frecuencia ha caído en el fango”.

Krishnamurti també ens relaciona la saviesa, la voluntat i l’Amor dient-nos que la saviesa capacita per ajudar, la voluntat dirigeix a la saviesa i l’amor inspira a la voluntat, i tots tres –saviesa, voluntat i Amor- són les qualitats que ens cal desenvolupar per seguir el Camí
Agraeixo que la vida em posés al davant d’aquesta obra i penso que és un bon exemplar per qui senti afinitat per aquest estil de trajectòria que proposo en aquest blog. Tot i ser menudet és un bell i profitós present per als adolescents que estiguin en condicions d’entendre. Regaleu-lo i comenteu-lo pares i mares. No us en penedireu!.